O co jde ? | Flight Log | Home |
Velký přelet Ameriky Projekt vznikl na začátku roku 2012 po "oprášení" hry Microsoft Flight Simulator X (FSX), kterou jsem už dlouho nelítal a zase se mi zastesklo. Létání je jedním z mých velkých koníčků a jelikož jsem srdcem plachtař a kdysi jsem poletoval v rámci elementárního výcviku v Aeroklubu Jaroměř až do získání pilotního průkazu, plachtění mě samozřejmě velmi zaujalo i v FSX. Simulace plachtařiny je v FSX už docela zmáknutá, takže kromě klasického termického lítání, kdy se využívají stoupavé proudy k získání výšky, tady funguje třeba i svahové lítání, kdy lze využít stoupavého proudění na návětrných stranách vyšších kopečků. Kdo někdy plachtil, ví o čem je řeč, kdo ne, může využít informace například z Wikipedie. Simulace termiky v základu FSX není úplně dokonalá, především díky nesouladu v simulaci termiky a grafiky oblačnosti. V reálném létání to funguje tak, že při optimálních podmínkách se nad nějakým "sluncem přehřátým" místem na zemském povrchu vytvoří stoupavý proud vzduchu (tzv. stoupák) a posléze nad ním mrak typu "cumulus", podle kterého lze krásně stoupavý proud identifikovat. Kumul se vyvíjí, lze podle jeho tvaru a rychlosti vývoje celkem pěkně odhadnout sílu stoupavého proudu a i fázi "životního cyklu" stoupáku, protože každý stoupák po určitém čase přestane fungovat a zmizí, a s ním i kumul nad ním. Toto všechno lze z kupovité oblačnosti vykoukat a operativně podle toho řídit svůj přelet. V základu FSX takto simulace nefunguje (neplatí zde, že pod každým graficky znázorněným kumulem je stoupák), takže vyhledávání stoupáků je nahrazeno jejich vizualizací ve hře (v místě každého stoupáku hra "namaluje" průhlednou spirálu). Existuje však doplněk hry (add-on) CumulusX, který umí generovat téměř realisticky se chovající stoupáky včetně kumulu nad nimi. Add-on simuluje i to, že stoupáky jsou různorodé co se týká parametrů (síla proudění, dostup, průměr), množství a síla termiky je závislá na na slunci (denním čase), ročním období, zeměpisné poloze atd., takže termika začíná postupně fungovat během dopoledne tak jako v reálu (v noci nefunguje, bo nesvítí slunko :D ), nejlépe funguje uprostřed dne a k večeru zase slábne a cca kolem 18-20 hodiny ustává úplně. Zůstává tedy ten aspekt, že pilot musí trať letu operativně měnit podle počtu a rozmístění stoupáků ale i jejich síly a výšky, což nikdy neví dopředu. Ale zpět k vlastnímu projektu. Poté, co mě
omrzelo jen zbůhdarma kroužení ve stoupácích nad nějakou vybranou oblastí,
mě právě zaujala myšlenka, jestli by se na tom větroni dala přeletět třeba
celá Amerika. No a to už byl jen kousek k rozhodnutí, že to zrealizuji. Bylo
třeba si stanovit nějaký plán a mantinely. Mým cílem bylo samozřejmě se co
nejvíce přiblížit realitě. Takže jsem si stanovil
následující pravidla: Takže to je hrubá kostra mého plachtařského "journey" a podrobnosti najdete v letovém deníku (Flight Log). A pro fandy jeden příslib ... už teď je v plánu, že po dokončení tohoto přeletu bude pokračování v Evropě z nejzápadnějšího místa Portugalska, přes jižní pobřeží střední Evropy, Turecko, pak přes střední Asii k Himalájím, odtud přes Čínu a Japonsko zase na sever a přes východní Sibiř až k Aljašce :-)) Uvidíme ..... Joo .... a pokud by někoho zajímalo vybavení mého leteckého "kokpitu", tak kromě standardního PC a jednoho 24" monitoru je to joystick Saitek X65F Combat Control System včetně Saitek Pro Flight Rudder Pedals. Mňaaaam :-) |
|
Mapa aktuálního stavu přeletu |
Letové statistiky: 1.ETAPA 2.ETAPA Pozn.:
|