O co jde ? Flight Log Home

      Velký přelet Ameriky

      Projekt vznikl na začátku roku 2012 po "oprášení" hry Microsoft Flight Simulator X (FSX), kterou jsem už dlouho nelítal a zase se mi zastesklo. Létání je jedním z mých velkých koníčků a jelikož jsem srdcem plachtař a kdysi jsem poletoval v rámci elementárního výcviku v Aeroklubu Jaroměř až do získání pilotního průkazu, plachtění mě samozřejmě velmi zaujalo i v FSX. Simulace plachtařiny je v FSX už docela zmáknutá, takže kromě klasického termického lítání, kdy se využívají stoupavé proudy k získání výšky, tady funguje třeba i svahové lítání, kdy lze využít stoupavého proudění na návětrných stranách vyšších kopečků. Kdo někdy plachtil, ví o čem je řeč, kdo ne, může využít informace například z Wikipedie.

     Simulace termiky v základu FSX není úplně dokonalá, především díky nesouladu v simulaci termiky a grafiky oblačnosti. V reálném létání to funguje tak, že při optimálních podmínkách se nad nějakým "sluncem přehřátým" místem na zemském povrchu vytvoří stoupavý proud vzduchu (tzv. stoupák) a posléze nad ním mrak typu "cumulus", podle kterého lze krásně stoupavý proud identifikovat. Kumul se vyvíjí, lze podle jeho tvaru a rychlosti vývoje celkem pěkně odhadnout sílu stoupavého proudu a i fázi "životního cyklu" stoupáku, protože každý stoupák po určitém čase přestane fungovat a zmizí, a s ním i kumul nad ním. Toto všechno lze z kupovité oblačnosti vykoukat a operativně podle toho řídit svůj přelet. V základu FSX takto simulace nefunguje (neplatí zde, že pod každým graficky znázorněným kumulem je stoupák), takže vyhledávání stoupáků je nahrazeno jejich vizualizací ve hře (v místě každého stoupáku hra "namaluje" průhlednou spirálu). Existuje však doplněk hry (add-on) CumulusX, který umí generovat téměř realisticky se chovající stoupáky včetně kumulu nad nimi. Add-on simuluje i to, že stoupáky jsou různorodé co se týká parametrů (síla proudění, dostup, průměr), množství a síla termiky je závislá na na slunci (denním čase), ročním období, zeměpisné poloze atd., takže termika začíná postupně fungovat během dopoledne tak jako v reálu (v noci nefunguje, bo nesvítí slunko :D ), nejlépe funguje uprostřed dne a k večeru zase slábne a cca kolem 18-20 hodiny ustává úplně. Zůstává tedy ten aspekt, že pilot musí trať letu operativně měnit podle počtu a rozmístění stoupáků ale i jejich síly a výšky, což nikdy neví dopředu.

     Ale zpět k vlastnímu projektu. Poté, co mě omrzelo jen zbůhdarma kroužení ve stoupácích nad nějakou vybranou oblastí, mě právě zaujala myšlenka, jestli by se na tom větroni dala přeletět třeba celá Amerika. No a to už byl jen kousek k rozhodnutí, že to zrealizuji. Bylo třeba si stanovit nějaký plán a mantinely. Mým cílem bylo samozřejmě se co nejvíce přiblížit realitě. Takže jsem si stanovil následující pravidla:
 - cíl 1.etapy je přelet Severní Ameriky od západu na východ, tedy přesněji z nejzápadněji položeného letiště (Wales IWK na Aljašce) na nejvýchodnější letiště (St John's International CYYT na New Founlandu) - etapa ukončena v 15 letových dnech
 - cíl 2.etapy je přelet ze Severní Ameriky na jižní cíp Jižní Ameriky - etapa právě probíhá
 - start bude vždy na letišti, na kterém jsem předchozí letový den přistál a začíná aerovlekem do 5000 ft
 - během letu je možno využívat pouze stoupavých proudů, svahového proudění a větru
 - přistát musím zase na nějakém letišti ... přistání "do pole" se nepočítá a letový den musím v tom případě zopakovat
 - cílem každého dne je samozřejmě uletět co největší vzdálenost, co podmínky nebo chuť dovolí
 - každý let bude logován (Flight Analysis) a pokud možno doplněn screenshoty, obzvláště při přeletu zajímavých míst
 - start byl stanoven na kalendářní den 21.4.2012 (dle kalendáře FSX)
 - po dvou letových dnech za sebou musí být alespoň 1 letový den pauza
 - po každých 5 letových dnech musí být alespoň 3 letové dny pauza
 - každý kalendářní měsíc musí být alespoň týden letová pauza
 - mezi kterékoli letové dny lze vložit pauzu o délce max. 1 týdne
 - výše uvedené pauzy simulují odpočinek, nepřízeň počasí, opravy techniky a letové zajištění, zásobování atd.) a mají za cíl to, aby se přelet uskutečnil v rozmanitějších podmínkách co se týká ročních období, délky dne, počasí atd.

     Takže to je hrubá kostra mého plachtařského "journey" a podrobnosti najdete v letovém deníku (Flight Log).

     A pro fandy jeden příslib ... už teď je v plánu, že po dokončení tohoto přeletu bude pokračování v Evropě z nejzápadnějšího místa Portugalska, přes jižní pobřeží střední Evropy, Turecko, pak přes střední Asii k Himalájím, odtud přes Čínu a Japonsko zase na sever a přes východní Sibiř až k Aljašce :-)) Uvidíme .....

Joo .... a pokud by někoho zajímalo vybavení mého leteckého "kokpitu", tak kromě standardního PC a jednoho 24" monitoru je to joystick Saitek X65F Combat Control System včetně Saitek Pro Flight Rudder Pedals. Mňaaaam :-)

Mapa aktuálního stavu přeletu
Letové statistiky:

1.ETAPA
Počet absolvovaných letových dnů:  15
Počet uletěných mil / km:  8296 / 13263
Maximální dosažená výška:   25,200 ft (cca 7680 m) - 6.den

2.ETAPA
Počet absolvovaných letových dnů:  8
Počet uletěných mil / km:  4910 / 7766
Maximální dosažená výška:   20,100 ft (cca 6590 m) - 8.den

Pozn.:
-
CumulusX byl použit od 10.letového dne včetně
- od 15.letového dne letím na ASH-25

- 3.den druhé etapy jsem si užil na legendárním školním autobusu L-13 Blaník :-) .... vzpomínám
- od 5.den druhé etapy používám vlastnoručně vyrobený FreeTrack system pro ovládání pohledu z kokpitu (obr1 obr2 obr3)

[CNW:Counter]